Po přečtení dřívějšího článku jste si mohli udělat jasno v tom, co je a co není pracovní úrazu. Nyní se podíváme na to, jak se musí zaměstnavatel zachovat, pokud jeho zaměstnanec pracovní úraz skutečně utrpí. Jaký je správný postup při pracovním úrazu.
Povinnosti jsou stanoveny dvěma hlavními předpisy. Jsou jimi Zákoník práce a nařízení vlády č. 201/2010 Sb., o způsobu evidence úrazů, hlášení a zasílání záznamu o úrazu, v účinném znění.
Pokud všechna preventivní bezpečnostní opatření selžou a opravdu dojde k pracovnímu úrazu, pak přichází na řadu první pomoc. Každý zaměstnavatel by měl činit preventivní opatření a na poskytnutí adekvátní první pomoci být řádně připraven.
Pokud je úraz vážný a nedostačuje laická první pomoc za využití firemní lékárničky, je nutno volat zdravotnickou záchrannou službu. Transport k odbornému lékařskému ošetření svépomoci, firemním nebo osobním vozem, se silně nedoporučuje!
Zaměstnavatel, u něhož k pracovnímu úrazu došlo, je povinen objasnit příčiny a okolnosti vzniku tohoto úrazu za účasti
bez vážných důvodů neměnit stav na místě úrazu do doby objasnění příčin a okolností vzniku pracovního úrazu.
Ideální je, pokud zaměstnavatel celý proces objasňování příčin a okolností vzniku úrazu zadokumentuje, včetně pořízení fotodokumentace nebo dnes i videodokumentace.
V případě, kdy došlo k pracovnímu úrazu zaměstnance jiného zaměstnavatele, je zaměstnavatel povinen bez zbytečného odkladu uvědomit zaměstnavatele úrazem postiženého zaměstnance, umožnit mu účast na objasnění příčin a okolností vzniku pracovního úrazu a seznámit ho s výsledky tohoto objasnění.
Jakmile bude příčina úrazu zřejmá a řádně objasněná, pak je důležité bezodkladně přijmout opatření proti opakování pracovního úrazu. Nejprve mohou být přijata nezbytná, improvizovaná opatření, posléze potom řádná opatření. Podstatné je zabránit tomu, aby se úraz opakoval.
Při přijímání a provádění technických, organizačních a jiných opatření k prevenci rizik je zaměstnavatel povinen vycházet ze všeobecných preventivních zásad, kterými se rozumí
Zaměstnavatel je povinen vést v knize úrazů evidenci o všech úrazech, i když jimi nebyla způsobena pracovní neschopnost nebo byla způsobena pracovní neschopnost nepřesahující 3 kalendářní dny.
Kniha úrazů musí mít přesné náležitosti, dle NV. č. 201/2010 Sb., úz.
Záznam do knihy úrazů by neměl provádět sám zaměstnanec. Zákonnou povinností zaměstnance je, svůj pracovní úraz bezodkladně ohlásit vedoucímu zaměstnanci. Záznam by potom se zaměstnancem měl provést již vedoucí zaměstnanec nebo např. odborně způsobilá osoba.
Zaměstnavatel vydá zaměstnanci na jeho žádost potvrzenou kopii nebo výpis údajů v knize úrazů o jeho úrazu. Dojde-li ke smrtelnému úrazu, zaměstnavatel je vydá rodinným příslušníkům zaměstnance na jejich žádost.
Zaměstnavatel ohlásí pracovní úraz bez zbytečného odkladu
Smrtelný pracovní úraz je nutno vždy ohlásit
Ohlášení je možno provést jakýmkoliv způsobem, ideálně způsobem prokazatelným. Např. doporučeným dopisem nebo datovou zprávou.
Zaměstnavatel je povinen vyhotovovat záznamy a vést dokumentaci o všech pracovních úrazech, jejichž následkem došlo
Jedno vyhotovení záznamu o úrazu je povinen zaměstnavatel předat postiženému zaměstnanci a v případě smrtelného pracovního úrazu jeho rodinným příslušníkům.
Záznam o úrazu musí mít přesné náležitosti dle požadavků nařízení vlády.
Záznam o úrazu vyhotovuje zaměstnavatel úrazem postiženého zaměstnance neprodleně, nejpozději však do 5 pracovních dnů ode dne, kdy se o úrazu dozvěděl.
Záznam o úrazu předá zaměstnavatel bez zbytečného odkladu oprávněným osobám.
Zaměstnavatel zašle záznam o úrazu za uplynulý kalendářní měsíc nejpozději do pátého dne následujícího měsíce
Záznam o smrtelném pracovním úrazu se zasílá nejpozději do 5 dnů ode dne, kdy se o úrazu zaměstnavatel dozvěděl všem výše uvedeným orgánům a institucím.
Zaměstnavatel zašle pro účely likvidace pojistných událostí z důvodu zákonného pojištění odpovědnosti zaměstnavatele za škodu při pracovním úrazu nebo nemoci z povolání záznam o úrazu i organizační jednotce pojišťovny, u které je pro tento účel pojištěn. V praxi tedy České pojišťovně nebo častěji Kooperativě pojišťovně.
Byl-li zaměstnavatelem odeslán záznam o úrazu a následně se zaměstnavatel dozví o skutečnostech, které vedou ke změně v něm uvedených údajů, vyhotoví zaměstnavatel úrazem postiženého zaměstnance záznam o úrazu – hlášení změn.
Záznam o úrazu – hlášení změn vyhotoví zaměstnavatel úrazem postiženého zaměstnance v případě, že:
Záznam o úrazu – hlášení změn zašle zaměstnavatel úrazem postiženého zaměstnance nejpozději do pátého dne následujícího měsíce. Nařízení vlády ale zjevně neúmyslně a chybně neuvádí, po čem měsíc následuje.
Záznam o úrazu – hlášení změn, se zasílá za stejných podmínek a na stejné orgány a instituce, jako záznam o úrazu.
V případě, že došlo ke změně v posouzení zdroje nebo příčiny úrazu, povahy úrazu, popřípadě k jiným skutečnostem majícím vliv na zpracování a obsah záznamu o úrazu – hlášení změn, předá zaměstnavatel jedno vyhotovení záznamu o úrazu – hlášení změn
V případě pracovního úrazu, zaměstnanec obdrží od své zdravotní pojišťovny nemocenské pojištění a zaměstnavatel má povinnost, doplatit mu zbytek, do výše mzdy a k tomu ještě další zákonné náhrady, kterými jsou zejména:
Všechny výše uvedené náhrady zaměstnance, může zaměstnavatel krátit. Krácení je možné v případě, kdy se zaměstnavatel částečně nebo zcela zprostí odpovědnosti za pracovní úraz.
Zaměstnavatel se zprostí povinnosti nahradit škodu nebo nemajetkovou újmu zcela, prokáže-li, že vznikla
a že tyto skutečnosti byly jedinou příčinou škody nebo nemajetkové újmy.
Zaměstnavatel se zprostí povinnosti nahradit škodu nebo nemajetkovou újmu zčásti, prokáže-li, že vznikla
Zprostí-li se zaměstnavatel povinnosti nahradit škodu nebo nemajetkovou újmu zčásti, je povinen určit část, kterou nese zaměstnanec, podle míry jeho zavinění. V případě uvedeném výše v bodě 2. je však povinen zaměstnavatel uhradit alespoň jednu třetinu škody nebo nemajetkové újmy.
Při posuzování, zda zaměstnanec porušil právní nebo ostatní předpisy anebo pokyny k zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví při práci, se zaměstnavatel nemůže dovolávat všeobecných ustanovení, podle nichž si má každý počínat tak, aby neohrožoval zdraví své a zdraví jiných.
Zaměstnavatel se nemůže zprostit povinnosti nahradit škodu nebo nemajetkovou újmu zcela ani zčásti v případě, kdy zaměstnanec utrpěl pracovní úraz při odvracení škody hrozící zaměstnavateli nebo nebezpečí přímo hrozící životu nebo zdraví, pokud zaměstnanec tento stav úmyslně nevyvolal.
O případném krácení je vhodné sepsat protokol. Tento se často nazývá protokol škodní komise. Škodní komisi tvoří zpravidla vedoucí zaměstnanec, personalista, odborně způsobilá osoba, zaměstnanec ekonomického úseku, zaměstnanec právního úseku, pokud jsou tyto pracovní pozice zřízeny.
Stále spousta zaměstnavatelů se mylně domnívá, že pracovní úrazy odškodňuje jejich pojišťovna – tedy Česká pojišťovna nebo Kooperativa pojišťovna. To ale není pravda. Dle zákoníku práce musí pracovní úrazy odškodňovat zaměstnavatel! Ten se může sice na odškodnění “domluvit” se svou pojišťovnou, ale odpovědnost za řádné a včasné odškodnění je na něm!
Častý problém jsou pracovní úrazy s dlouhodobou pracovní neschopností, která přesahuje několik měsíců a tedy i výplatních období. Dle zákoníku práce platí, že náhrada mzdy se poskytuje průběžně, měsíčně – pokud se zaměstnavatel se zaměstnancem nedohodnou jinak. To se však v praxi zpravidla neděje a odškodné se vyplácí až po ukončení pracovní neschopnosti. Toto je pro zaměstnavatele snadnější, jelikož se to lépe počítá – je totiž známa přesná výše nemocenského pojištění.
Problém nastane v případě, kdy je zaměstnanec v ne příliš zdravé finanční situaci, má např. hypotéku a z důvodu nízké výplaty, tedy jen nemocenského, se dostane do dluhové pasti. Pak už jen zbývá, aby si našel šikovného právního zástupce a zaměstnavatel teoreticky může, v krajním případě, zaměstnanci např. hradit v exekuci zabavenou nemovitost!
Kooperativa pojišťovna, velmi často zaměstnavateli zašle dopis, v němž informuje, že úraz není pracovní a že žádné odškodné proplácet nebude.
Pojišťovna ale není tím, kdo rozhoduje o uznání či neuznání pracovního úrazu. O tom rozhoduje výhradně zaměstnavatel. Pojišťovna často ani nemá dostatečné informace k tomu, aby mohla rozhodnout, zda se o pracovní úraz jednalo či nikoliv.
Obdobně zdravotní pojišťovny úrazem postiženého zaměstnance, mohou po zaměstnavateli chtít tzv. regres – tedy úhradu nákladů za léčení. Tento regres požadují v případě, kdy dospějí k názoru, že zaměstnavatel porušil či zanedbal povinnosti BOZP a tím zaměstnanci způsobil úraz. Opět ale platí, že zdravotní pojišťovna o úraze neví nic víc, než to, co je uvedeno v záznamu o úraze. Vůbec nezná firemní kulturu BOZP. Vůbec nezná, jaká opatření jsou pro prevenci činěna.
Rozhodně se nedejte pojišťovnami zastrašit. Jejich argumenty vezměte na vědomí. Pokud jde jen o klasický test ze strany pojišťovny, zda se zaleknete, určitě jim tyto argumenty vyvraťte a trvejte na řádném odškodnění. Pokud jsou argumenty založeny na pravdě, pak určitě zkuste vyjednávat o výši regresu nebo výši krácení odškodnění.
Najděte si specialistu na tuto problematiku, který vám jistě odborně pomůže.