O vyhledávání a vyhodnocení rizik a o přijatých opatřeních je zaměstnavatel povinen vést dokumentaci. Místní provozní bezpečnostní předpis, ve zkratce často označován jako MPBP, může být součástí této dokumentace. Tento článek osvětlí, které místní provozní bezpečnostní předpisy musí zaměstnavatel zpracovat povinně, na základě požadavků právních předpisů.
Povinnost vypracovat místní provozní bezpečnostní předpis a vůbec i jeho definice, vyplývají z nařízení vlády č. 378/2001 Sb., v účinném znění, které se vztahuje na provoz strojů, technických zařízení, přístrojů a nářadí, dále uváděných jen jako “zařízení.”
Byť do jisté míry má povinnost plynoucí z nařízení vlády smysl a opodstatnění, dost možná jde o jednu z nejvíce byrokratických povinností v oblasti BOZP vůbec.
Nařízení vlády nejprve ve svém úvodu definuje, co to je místní provozní bezpečnostní předpis: “místním provozním bezpečnostním předpisem se rozumí předpis zaměstnavatele upravující zejména pracovní technologické postupy pro používání zařízení a pravidla pohybu zařízení a zaměstnanců v prostorech a na pracovištích zaměstnavatele.”
Následně, právě v § 4, jsou stanoveny dvě podmínky, ze kterých plyne, kdy je nutno MPBP zpracovat:
Nařízení vlády rovněž definuje průvodní dokumentaci a to následovně: “průvodní dokumentací se rozumí soubor dokumentů obsahujících návod výrobce pro montáž, manipulaci, opravy, údržbu, výchozí a následné pravidelné kontroly a revize zařízení, jakož i pokyny pro případnou výměnu nebo změnu částí zařízení.”
Z výše uvedeného plyne, že MPBP dle NV. č. 378/2001 Sb., úz musíte vypracovat vždy, pokud:
Z výše uvedeného lze dále vyvodit, že místní provozní bezpečnostní předpis musí obsahovat:
A proč bylo v úvodu kapitoly zmíněno, že jde dost možná o nejvíce byrokratické ustanovení BOZP? Protože je nutno si uvědomit, jaký je rozsah nařízení vlády. Toto se totiž vztahuje na všechny:
Máte zpracovaný místní provozní bezpečnostní předpis na kladivo? Nebo na nůžky? Případně na tiskárnu? Že ne? Pak si myslím s tou byrokracií už rozumíme.
V praxi a i v případě kontrol prováděních oblastním inspektorátem práce, se naštěstí místní provozní bezpečnostní předpisy řeší spíše až u těch opravdu rizikovějších zařízení.
Nařízení vlády č. 378/2001 Sb., úz dále ve své příloze č. 4 ukládá povinnost vypracovat MPBP pro zařízení pro plynulou dopravu materiálů. Těmito zařízeními jsou např. pásové, šnekové nebo i jiné dopravníky, pneumatické dopravní systémy apod.
V místním provozním bezpečnostním předpise zaměstnavatel uvede:
V příloze č. 5, nařízení vlády č. 378/2001 Sb., ještě definuje povinnost mít MPBP i pro stabilní skladovací zařízení sypkých hmot, kterými jsou stabilní zařízení nebo prostorové konstrukce umožňující skladování sypké hmoty, jejichž objem přesahuje 3 m3 a v nichž lze skladovat sypké hmoty o výšce přesahující 1,5 m.
V místním provozním bezpečnostním předpise zaměstnavatel uvede:
Nařízení vlády, které se týká provozování dopravy dopravními prostředky, kam spadá i provoz osobních firemních vozidel, nejprve definuje, co to je MPBP a to následovně: “místním provozním bezpečnostním předpisem předpis upravující pracovní a technologické postupy při provozování dopravy.”
Nařízení vlády dále stanoví, že zaměstnavatel při provozování dopravy dopravními prostředky organizuje práci zaměstnanců v souladu
Nařízení vlády dále, v přílohách 1 až 4 stanoví další povinnosti zaměstnavatele pro provoz silniční dopravy, vnitrozemské plavby, letecké dopravy a drážní dopravy. Co do obsahu je vhodné, místním provozním bezpečnostním předpisem blíže rozvést právě požadavky těchto příloh.
Nařízení vlády č. 339/2017 Sb., upravující BOZP při pracích v lese a na pracovištích obdobného charakteru, kterými se rozumí
Toto nařízení vlády v úvodu definuje, co to je MPBP a to následovně: “místním provozním bezpečnostním předpisem se rozumí předpis zaměstnavatele upravující zejména pracovní technologické postupy pro používání strojů, technických zařízení, dopravních prostředků a nářadí a pravidla jejich pohybu a pohybu zaměstnanců v prostorech a na pracovištích zaměstnavatele.”
Dále uvádí dvě situace, popsané v následujících podkapitolách, kdy je nutno MPBP vypracovat.
Při soustřeďování dříví zaměstnavatel musí zajistit, aby soustřeďování dříví vrtulníkem bylo prováděno na základě místního provozního bezpečnostního předpisu zpracovaného pro dané pracoviště.
Žádné další požadavky nařízení vlády pro tento MPBP neklade. Vhodné je, do předpisu zapracovat a rozvést požadavky nařízení vlády, kladené pro soustřeďování dříví.
Další situací, ve které nařízení vlády požaduje vypracovat místní provozní bezpečnostní předpis je provádění prací ve výškách s řetězovou pilou. Opět nejsou kladeny žádné doplňující požadavky.
Vyhláška stanovuje požadavky k zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví při práci na technických zařízeních a bezpečnosti jejich provozu (dále jen “bezpečnost práce a provozu”) při hornické činnosti a činnosti prováděné hornickým způsobem.
Vyhláška vymezuje, co to je provozní dokumentace a to následovně: “soubor dokumentů organizace tvořený řádem prohlídek, údržby a zkoušek, místním provozním bezpečnostním předpisem a provozní knihou; provozní dokumentace obsahuje také pracovní postupy a požadavky průvodní dokumentace upravené na místní podmínky.”
Dále vyhláška definuje, co to je zkouška, následovně: “ověřování stavu technického zařízení podle průvodní dokumentace, popřípadě místního provozního bezpečnostního předpisu, zda zařízení je schopno plnit svůj účel a zda jeho stav, popřípadě provoz neohrožuje bezpečnost práce a provozu.”
Závěrem ještě vyhláška vymezuje, co jak se ověřuje způsobilost technického a to zařízení, následovně: “Způsobilost technického zařízení k bezpečnému provozu se ověřuje prohlídkou, zkouškou nebo revizí, které jsou vykonávány ve lhůtách a v rozsahu stanoveném touto vyhláškou, pokud průvodní dokumentace nebo místní provozní bezpečnostní předpis neurčí lhůty kratší.”
Jiné, než výše uvedené místní provozní bezpečnostní předpisy nejsou českými právními předpisy definovány. Přesto jde v praxi často vidět místní provozní bezpečnostní předpis vypracovaný prakticky na cokoliv. Dokonce např. i na chování zaměstnanců při bouřce nebo MPBP pro provoz skladu.
Aby však nedošlo k pochybení a zbytečnému konfliktu s právními předpisy, měly by tyto dokumenty být označeny jiným, vhodným způsobem. Např. pokyn zaměstnavatele / vedoucího zaměstnance pro chování při bouřce nebo místní řád skladu. Více o dokumentaci BOZP se můžete dočíst v tomto článku: Dokumentace BOZP – jaké druhy dokumentů musíte mít?
Závěrem nutno konstatovat, že výše uvedené, místní provozní bezpečnostní předpisy, jsou z hlediska bezpečnosti a ochrany zdraví při práci velmi významnými dokumenty a jejich příprava by v žádném případě neměla být podceňována.