Otázku: “Kdo může školit bezpečnost práce?”, si pokládá nejeden zaměstnavatel. A odpověď na ni je přitom poměrně snadná. Mnohem horší je potom se s odpovědí “poprat.” I proto tuto odpověď zaměstnavatelé neslyší příliš rádi.
Školeních bezpečnosti práce rozlišujeme více typů (druhy školení BOZP). Bavit se budeme o tom “hlavním”, komplexním, které je prováděno dle požadavků zákoníku práce a nikoliv o odborných školeních např. elektrikářů či řidičů profesionálů.
Jde o školení o právních a ostatních předpisech k zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví při práci, které je pro každého zaměstnavatele povinné dle odst. (2), § 103, Zákoníku práce, v účinném znění.
Žádným právním předpisem nejsou stanoveny požadavky na osobu školitele. Zákony opravdu nestanoví, kdo může školit bezpečnost práce. Je to dobře nebo ne?
Zaměstnavatel a všichni vedoucí zaměstnanci odpovídají za zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví při práci. Je tedy na nich, aby zvolili tu správnou osobu, která školení provede. V konečném důsledku to budou právě oni, kteří budou za výběr odpovídat.
Školit může kdokoliv, ale ve skutečnosti jen málo kdo. Ideální je, pokud má školitel níže uvedené předpoklady, dovednosti a znalosti.
Jde o zcela klíčovou dovednost. Školitel musí umět vystupovat před lidmi, dokázat srozumitelně a smysluplně hovořit, neztrácet se ve vlastním výkladu a naopak vše ukočírovat tak, aby zbytečně neodbočil z cesty a probral všechna potřebná a předem stanovená témata.
Jedna věc je dokázat “hezky” a příjemně mluvit k publiku a svým přednesem obsáhnout všechna daná témata. Další, neméně důležitou vlastností školitele, ale také musí být dovednost vysvětit. Spousta lidí umí pěkně mluvit, dobře se poslouchá, ale již nedokáží vysvětlit to, o čem mluví. Školitel vždy musí komunikovat ke školeným zaměstnancům tak, aby si byl jistý, že všichni přesně ví, o čem mluví, proč o tom mluví a jaké z toho pro ně plynou důsledky.
S výše uvedenou schopností vysvětlit úzce souvisí také to, že školitel sám musí dané látce dostatečně rozumět a chápat ji. Školitel tedy musí být osoba, která zná právní a ostatní předpisy BOZP, které doplňují odborné předpoklady zaměstnanců a požadavky pro výkon jejich práce, které se týkají jimi vykonávané práce a vztahují se k rizikům, s nimiž může přijít zaměstnanec do styku na pracovišti, na kterém je práce vykonávána.
I proto v praxi často výběr padá na osoby odborně způsobilé k zajišťování úkolů prevence rizik v oblasti bezpečnosti a ochrany zdraví při práci.
Ideální je, pokud školitel disponuje také dalšími vlastnostmi, kterými jsou:
Napadají vás některé další dobré vlastnosti? Nebo klidně ty negativní? Podělte se níže v komentářích.
V zákonných případech (§ 9, zákona č. 309/2006 Sb., úz), zejména, pokud máte více než 25 zaměstnanců, musíte mít zajištěnu odborně způsobilou osobu v BOZP. Zákon přímo neukládá, že by tato osoba musela školení provádět, ale měla by se podílet na přípravě organizace školení, stanovení školících plánů (osnov), stanovení způsobu ověřování znalostí, period školení a také na výběru vhodného školitele.
Zaměstnavatelé, resp. vedoucí zaměstnanci by měli k výběru školitele přistupovat odpovědně. Právě na osobě školitele velmi záleží, zda zaměstnancům budou objasněna všechna daná témata bezpečnosti a ochrany zdraví při práci, zda jim budou vysvětlena rizika a přijatá opatření tak, aby jim dostatečně porozuměli a řídili se jimi.
Školitel má na kvalitu školení zásadní vliv. Ověřte si jeho schopnosti dopředu. Nebyli jste s jeho výkonem spokojeni? Příště volte jiného.
Školit může jak sám zaměstnavatel, tak i vedoucí zaměstnanci nebo dokonce kterýkoliv řadový zaměstnance, jehož zaměstnavatel školením pověří. Školení může provést rovněž externě najatý školitel. Ve všech případech by ale při výběru mělo být pamatováno na výše popsané vlastnosti školitele.
Podělte se v komentářích, jaké máte se školiteli BOZP zkušenosti vy?