V druhé polovině roku 2018 došlo k převrácení mobilního jeřábu Terex AC35 o maximální nosnosti 35 tun.
Dle vyjádření jeřábníka byla příčinou nehody školácká chyba, respektive nevhodné zakotvení. Jeřáb byl odstaven se spuštěnými opěrami a koly odlehlými od země, přičemž na druhý den chtěl jeřábník provést promazání výložníku. Jeřábník výložník zvednul, vysunul a začal otáčet jeřábovou nástavbou tak, aby mohl následně výložník přes zádní část jeřábu sklopit do vodorovné polohy a promazat.
Neuvědomil si, že opěry má pouze spuštěné pod jeřáb, tedy není zakotven na plnou opěrnou bázi. Při otáčení došlo ke ztrátě stability a jeřáb se převrátil na pravý bok. Naštěstí nedošlo k žádnému zranění a ani k poškození dalšího zařízení, veškeré škody byly pouze na jeřábu.
Na místo nehody byl povolán servisní tým Ti kran servis s.r.o., který uvedl jeřáb do stavu, jež následně umožnil manipulace s jeřábem a jeho zvednutí zpět na kola. Bylo tedy nezbytné na místě demontovat jednotlivé výsuvné sekce výložníku včetně mechanismu jeho vysouvání, viz obr. č. 2, 3. Jelikož byly výsuvné sekce na několika místech deformovány, bylo nezbytné také vyřezání těchto deformovaných míst tak, aby mohly být jednotlivé sekce zasunuty do sebe a přepraveny k další opravě.
Převrácený jeřáb byl zpět na kola postaven za pomoci dvou mobilních jeřábů. Před touto manipulací byly na levé straně vysunuty opěry pro zabránění převrácení jeřábu na druhou stranu v případě jeho rychlého překlopení.
Při sumarizaci škod byly na místě zjištěny tři deformované výsuvné sekce výložníku, deformovaná pístní tyč hydraulického válce zdvihu PZ opěry a poškozené lano zdvihu. Mimo to byla poškozena kabina řidiče a pochůzná část podvozku. Újmu utrpěl také chladič a některé komponenty motoru podvozku.
Pro zjištění dalších škod byl jeřáb převezen do areálu společnosti Ti kran servis s.r.o. ve Sviadnově, kde byl našimi specialisty navržen další postup kontroly. Ten se mimo jiné sestával také z demontáže výsuvných částí opěr. Na podvozkové i nástavbové části jeřábu bylo vytipováno několik desítek míst, na nichž byla provedena nedestruktivní defektoskopická kontrola. Na mnohých z těchto míst byly zjištěny praskliny, viz obr. č. 4, na kterém jsou tyto praskliny zakroužkovány a některé z nich jsou znázorněny na fotografiích.
Stejně jako v mnoha předchozích případech se nám i zde ukázalo, že pečlivá kontrola jeřábu po nehodě je nezbytná, byť se na první pohled v rámci vizuální prohlídky zdá, že je jeřáb v pořádku, resp. že místa vad jsou zřejmá. Nejsou-li skryté vady v rámci mimořádné inspekce či zvláštního posouzení odhaleny, může se z jeřábu v budoucnu stát past jak pro jeřábníka, tak i pro revizního technika jež provádí jeho pravidelné hodnocení technického stavu.