V průběhu letošního léta se stala nestandardní nehoda mobilního jeřábu, a to u nás v České republice.
Terex-Demag AC35L o maximální nosnosti 35t přepravoval břemeno o nosnosti cca. 25t. Při přepravě došlo k destrukci obou zadních opěr. Dle dostupných informací jeřáb pracoval v rámci křivky nosnosti dané výrobcem, a nebyl tedy přetížen.
Dne x-y jsem s výše uvedeným jeřábem zvedal kalové čerpadlo, kdy na ukazateli zatížení jsem měl hodnotu 24,5t. Při pokládání čerpadla (dále jen břemena) navijákem se mi nenadále začal jeřáb převažovat šikmo na levou stranu. Břemeno s ramenem bylo neustále v ose vozidla. S břemenem jsem se neotáčel, bylo pořád v zadní části na ose jeřábu. Chtěl jsem břemeno jen zvednout z návěsu a po vyjetí návěsu opět břemeno položit na zem. Po chvilce odvíjení lana navijákem mi najednou povolila pravá zadní opěra ve směru jízdy a břemeno z výšky 1m spadlo na zem. Na čerpadle doposud nebyla zjištěna žádná škoda, ale když jsem se šel podívat na jeřáb, tak jsem zjistil, že pravá zadní opěra je vylomená v pouzdře a levá zadní opěra je poškozená. To je vše co k dané věci mohu uvést.
Servisní tým Ti kran servis s.r.o. na místě události zjistil destrukci výsuvných i pevných dílů obou zadních opěr. Výsuvné díly nebylo možno zasunout do transportní polohy, byly tedy demontovány.
Jeřáb se následně přepravil pro podrobné zjištění rozsahu poškození a opravu do areálu Ti kran servis s.r.o. ve Sviadnově. Při podrobné kontrole bylo dále zjištěno vizuální i nedestruktivní defektoskopickou prohlídkou velké množství deformací a prasklin na pevných dílech zadních opěr, a to i v místech jejich uchycení k rámu podvozku. Výsuvné části obou opěr včetně hydraulického válce vysouvání pravé zadní opěry nejsou opravitelné a musí být vyměněny. Poškozeny byly i díly karoserie v zadní části jeřábu.
Jeřáb je stále v opravě. Probíhá také konzultace s výrobcem ohledně možné příčiny havárie, jelikož dle výpovědi jeřábníka stroj přetížen nebyl a veškeré bezpečnostní prvky byly v pořádku a řádně nastaveny. Mnohé pak napoví zkouška po opravě.
Nabízí se otázka, v jakém stavu by se po opravě jeřáb nacházel, pokud by tak náročný servisní zásah neproběhl v souladu s postupy určenými výrobcem. Pro revizního technika zdvihacích zařízení může být tato havárie poučením ve smyslu určení si kritických komponent jeřábu, u nichž by neměla být opomenuta alespoň vizuální prohlídka. V tomto případě kontrola deformací a prasklin v těle i ve svarech pevných a výsuvných částí opěr. Také uchycení pevných částí opěr k podvozku popřípadě k jeřábové nástavbě.