Naše tělo je složeno v průměru ze 60% z vody. Ne z piva, vína, colových nápojů apod. Voda je základní složkou pro fungování našeho těla. Bez jídla vydržíme klidně přes měsíc, ale bez vody maximálně pár dní.

Voda a její funkce

  • Podporuje zásobování buněk kyslíkem
  • Přepravuje živiny
  • Zajišťuje hydrataci na úrovni buněk
  • Zvlhčuje kyslík, který se pak snadněji dýchá
  • Vystýlá kosti a klouby (funguje jako lubrikant pro klouby)
  • Absorbuje nárazy kloubů a orgánů
  • Upravuje tělesnou teplotu
  • Odvádí odpady a toxiny z těla
  • Zlepšuje mezibuněčnou komunikaci
  • Posiluje přirozený proces regenerace těla

Dehydratace

Dehydratace se stává novou „epidemií“ lidstva, čistou vodu dnes pije málokdo. Poměr mezi dehydratujícími a hydratujícími nápoji je dnes 8:3.

  • 1 % pocit žízně
  • 5 % slabá horečka
  • 8 % přestávají fungovat ledviny
  • 10 % přestávají pracovat svaly
  • 20 % selhávají veškeré orgány a nastává smrt

Voda a vliv na pozornost a pracovní výkon

Lidský mozek je z 83% složen z vody, je to doslova vodní balonek, který potřebuje neustálou hydrataci. Kafíčko při příchodu do práce, kafíčko s kolegy, kafíčko po obědě, kafíčko… pořád.

Opravdu vás ta káva tak nakopne nebo je to jen zvyk? Stimuluje vás tak na 30 minut pak, ale většinou přichází mnohem nižší mozková aktivita kvůli kofeinu, který odvádí vodu z organismu. Tím pádem, aby buňky zažily hydrataci, dehydratují se a pracují mnohem méně efektivně. Vezměte si na pauzu s kolegy sklenici vody, nebo džusu.

Oči jsou z 95% voda – což samo o sobě mluví za vše. Neustálé sledování obrazovek počítačů a displejů telefonů, oči vysušují. Kolikrát se vám stalo, že na konci pracovního dne vás pálili oči a bolela hlava? Záře umělého osvětlení má na náš zrak a stav očí velmi neblahý vliv.

Srdce, plíce, ledviny, kosti, svaly – to jsou další orgány s největším obsahem vody. Jestli mají správně fungovat, musí být správně hydratovány.

Stres zaplavuje naše tělo toxickými látkami, které musí ven. Dostanou se ven díky vodě ne díky kávě. Míra stresu v dnešní době roste, tlak bývá často velký. Díky pravidelné dlouhodobé hydrataci, snížíme vliv stresu na náš organismus. Stras neodbouráme alkoholem.

Kolik toho mám tedy vypít?

Pro správnou hydrataci je brát v úvahu několik faktorů, váhu, roční období, fyzickou zátěž a míru stresu.

Standartně pro normální fungování organismu bychom měli vypít 0,03l na 1kg tělesné hmotnosti – tedy člověk vážící 80kg by měl vypít každý den 2,4 litru tekutin.

Co nás hydratuje?

Čistá voda, čerstvé džusy (balené také nicméně u nich pozor na vysoké množství rafinovaného cukru), bylinné čaje bez kofeinu, mléko, neživočišná mléka (sojová, mandlová, atd.)

Močopudné nápoje

Alkohol, kofeinové nápoje (káva, colové nápoje, některé druhy čajů, energetické nápoje apod.) – tyto nápoje jsou sice tekutinami, ale mají přesně opačný efekt, odvádí vodu z těla ven. Pokud si chceme dopřát a to každý z nás chce, pijme ke každé kávě sklenici vody.

Voda je základem života, zlepšuje stav celého organismu. Dnes možná ani netušíme kolik různých nemocí můžeme vyřešit správným pitným režimem. Stačí se zeptat sám sebe, je levnější prevence nebo léčba?