Koronavirus a krize s ním spojená pěkně cloumá celým světem a silně se dotýká i podnikání. V kontextu povinností zaměstnavatele v oblastech bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a požární ochrany, také vzniká značné množství komplikací. Tento text rozhodně nemá povzbudit paniku ve společnosti, ale spíše upozornit na komplikace spojené s opatřeními státu a současnou krizí z pohledu bezpečnosti práce a požární ochrany.
Tento článek byl připraven pro největší českou komunitu podnikatelů, Facebook skupinu: Podnikatelé a živnostníci – výměna zkušeností
Aktuální stav
Na základě USNESENÍ VLÁDY ČESKÉ REPUBLIKY ze dne 15. března 2020 č. 214, platí mimo jiné následující:
Vláda I. nařizuje, že po dobu trvání nouzového stavu vyhlášeného usnesením vlády č. 194 ze dne 12. března 2020 1.
Sdružení praktických lékařů vydalo stanovisko, kterým v bodě 7 ukládá následující:
S okamžitou platností přestaňte poskytovat pracovně-lékařské služby a zbytnou posudkovou činnost (řidičské a zbrojní průkazy, jiné posudky, výpisy z dokumentace atd. Zastavte vyšetření pro potřebu posudkové služby ČSSZ (invalidní důchody, bezmocnosti).
V současné době vám pravděpodobně většina smluvních poskytovatelů pracovnělékařských služeb odmítne provést vstupní pracovnělékařské prohlídky, periodické pracovnělékařské prohlídky a další prohlídky.
Co z toho tedy plyne? Bez platného lékařského posudku se zaměstnanec stává nezpůsobilý k práci. To znamená, že
V případě, že dojde k pracovnímu úrazu či nemoci z povolání u zaměstnance, který nemá platný lékařský posudek, může být plně odpovědný zaměstnavatel!
O něco příznivější, avšak velmi podobná situace je v oblasti školení o právních a ostatních předpisech k zajištění BOZP a školeních a odborné přípravě požární ochrany.
Někteří školitelé mohou být v karanténě. Jiní v rámci své společenské odpovědnosti nebudou ochotni cestovat. Problém může být i v rámci preventivních opatření zaměstnavatele – zákaz činnosti externistů (externí lektor je z hlediska koronaviru potencionálně vysoce riziková osoba) nebo omezení pořádání zasedání, seminářů a školení.
U většiny školení BOZP si periody stanoví sám zaměstnavatel. Může být proto vhodné, interním pokynem tyto periody prodloužit. Toto však nelze u všech školení. Některá mají periodu stanovenou zákonem (např. školení řidičů “profesionálů”, školení prací ve výškách, školení odborné způsobilosti v elektrotechnice, školení požární ochrany).
U propadlých termínů školení platí totéž, jako v případě propadlých lékařských posudků – zaměstnanec není nadále způsobilý vykonávat práci a měl by tedy být odeslán mimo pracoviště.
Opět i zde hrozí značná odpovědnost zaměstnavatele v případě vzniku pracovních úrazů, nehod, požárů vzniklých vlivem či za účasti zaměstnanců s propadlým termínem školením. Stejně tak dochází k problému se zaměstnáním nových zaměstnanců, kteří musejí školení BOZP a PO absolvovat před zahájením práce.
Poslední významnou kapitolou je oblast prevence BOZP a PO. I v této oblasti za zaměstnavatele spoustu úkolů plní externisté, kteří se v současné situaci z různých důvodů nemusejí k provedení úkolu v řádném termínu dostavit.
Jde zejména o následující činnosti:
Na zařízení, které nemá platný doklad o kontrole, inspekci, revizi apod., nelze pohlížet jako na zařízení, které je schopné bezpečného provozu! Proto by takové zařízení mělo být uvedeno mimo provoz. To však někdy může znamenat uvést mimo provoz celé pracoviště nebo i celý objekt!
Opět hrozí sankce a postihy v případě vzniku požárů, nehod, úrazů apod.
Aktuální stav
Oblastní inspektorát práce a Státní požární dozor pravděpodobně s okamžitou platností a až do odvolání, přerušil veškerou svou preventivní kontrolní činnost u provozovatelů.
Zaslali jsme žádost o vyjádření k této problematice na odpovědné orgány a instituce, zejména na:
Žádáme je o objasnění, jak má zaměstnavatel v této situaci a vzhledem k výše uvedeným a nastíněným problémům, postupovat. Protože respektování právních předpisů by v této situaci mohlo znamenat uzavření mnohých provozoven v ČR! Zajímá nás také postup inspektorů při kontrolách, zda budou nějaké úlevy a jak se bude nahlížet na vzniklé škody a odpovědnost za ně.
Pokud by orgány postupovaly dle současně platných právních předpisů, zaměstnavatel by buď musel své provozy uzavřít nebo na sebe vzít opravdu nemalou porci odpovědnosti!
Vyjádření konkrétních orgánů zde budou průběžně doplněna.
Z vyjádření MPSV je zřejmé, že žádné úlevy pro oblast školení o právních a ostatních předpisech k zajištění BOZP a problematiky revizí, kontrol a údržby zařízení nejsou a zjevně se ani v současné době neplánují.
MPSV doporučuje školení provádět moderními způsoby, tedy pomocí online testů, webinářů apod. Podotýká, že zaměstnavatel je odpovědný za zajištění školení a stanovení obsahu školení a že školení mohou provést i jeho vlastní zaměstnanci.
K provozu vyhrazených technických zařízení MPSV dodává, že zaměstnavatel provozem zařízení nesmí ohrožovat bezpečnost.
Z vyjádření není patrná žádná solidarita a soucit se současnou kritickou situací související s nouzovým stavem a vyhlášené pandemie. Naopak, z vyjádření je patrno odtržení od reality a neochota problém řešit či se k němu postavit čelem.
Generální ředitelství Hasičského záchranného sboru České republiky v současné době, dle svého vyjádření, ke krizi spojené s koronavirem nepřihlíží. Požární ochrana musí být stále zajištěna v plném rozsahu a to včetně kontrol provozuschopnosti požárně bezpečnostních zařízení, věcných prostředků požární ochrany, preventivních požárních prohlídek a školení zaměstnanců o požární ochraně!
Vyjádření Ministerstva zdravotnictví nepřineslo nic zásadního a ani nového. Defakto jen připomněli, že vláda prominula periodické pracovnělékařské prohlídky a umožnila vstupní pracovnělékařské prohlídky nahradit čestným prohlášením. Ministerstvo sdělilo, že absence platného lékařského posudku nemá vliv na odpovědnost za případný pracovní úraz nebo nemoc z povolání.
Jako první se vyjádřil SÚIP. Defakto jen připomněl usnesení vlády k pracovnělékařských prohlídkám a ke zbytku problematiky se nevyjádřil, jelikož sám nemá informace a čeká na svůj nadřízený orgán, Ministerstvo práce a sociálních věcí.
TIČR se doposud nevyjádřila.