Požadavky na pracoviště vyplývají nejen z celé řady předpisů a technických norem, ale zejména také z vyhodnocení rizik zaměstnavatelem. Níže uvedené požadavky proto nelze chápat jako úplné. Jde o základní požadavky na pracoviště, které vyplývají zejména ze zákona č. 309/2006 Sb., o zajištění dalších podmínek bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a nařízení vlády č. 101/2005 Sb., o podrobnějších požadavcích na pracoviště a pracovní prostředí.
Zaměstnavatel je povinen zajistit, aby pracoviště byla prostorově a konstrukčně uspořádána a vybavena tak, aby pracovní podmínky pro zaměstnance z hlediska bezpečnosti a ochrany zdraví při práci odpovídaly bezpečnostním a hygienickým požadavkům na pracovní prostředí a pracoviště.
Zde hraje velkou roli již samotná projektová příprava, která by rozhodně neměla být podceněna. Projektant musí, dle konkrétního typu pracoviště, vzít v potaz požadavky všech právních předpisů a případně také souvisejících norem.
Každý zaměstnavatel musí zajistit, aby jeho pracoviště splňovala níže uvedené základní požadavky z hlediska bezpečnosti provozu.
Pracoviště musí být po dobu provozu udržována potřebnými technickými a organizačními opatřeními ve stavu, který neohrožuje bezpečnost a zdraví osob.
Zaměstnavatel při zajištění bezpečného stavu pracoviště vychází z hodnocení rizik vyplývajících z možných zdrojů ohrožení bezpečnosti a zdraví zaměstnanců ve vztahu k vykonávané činnosti, zejména z posouzení možností omezení úrovně rizikových faktorů pracovních podmínek, požadavků na ochranu zaměstnanců před účinky škodlivin a rizik vyplývajících z provozování a používání výrobních a pracovních prostředků a zařízení.
Podmínkou k uvedení pracoviště, včetně výrobních a pracovních prostředků, do provozu a používání je, že odpovídají požadavkům stanoveným ve zvláštních právních předpisech (zejména Stavební zákon a požadavek na “kolaudaci”, zákon o ochraně veřejného zdraví, který upravuje např. požadavky na pracoviště, kde jsou vykonávány činnosti epidemiologicky závažné, na zdravotnická zařízení nebo pracoviště, kde k emisím hluku, vibrací či neionizujícího záření a zákon o obecné bezpečnosti výrobků) a požadavkům nařízení vlády č. 101/2005 Sb., které kromě základních požadavků, specifikuje požadavky zejména v následujících oblastech:
Před uvedením pracoviště do provozu a používání je nutné zajistit splnění alespoň základních, níže uvedených opatření a podmínek.
Pracoviště musí být uspořádáno tak, aby zaměstnanci byli chráněni před nepříznivými povětrnostními vlivy a před škodlivými účinky pracovních a technologických postupů a výrobních a technologických procesů.
Před uvedením pracoviště do provozu je nutné určení osob, k jejichž povinnostem patří zajišťovat bezpečný provoz, používání, údržbu, úklid, čištění a opravy pracoviště.
Je nutné stanovit obsah a způsobu vedení provozní dokumentace a záznamů o vybavení pracoviště a určení osoby odpovědné za jejich vedení.
Před uvedením pracoviště do provozu, je rovněž nutné rozhodnout o umístění, uspořádání a instalaci výrobních a pracovních prostředků a zařízení, skladových prostorů, komunikačních ploch a dopravních komunikací.
Stroje a technická zařízení se umísťují tak, aby byly pokud možno soustředěny výrobní a pracovní prostředky a zařízení s přibližně stejnými účinky podle druhů a vlastností škodlivin a vlivů na okolí.
Technické vybavení pracoviště, výrobní a pracovní prostředky a zařízení a jejich části, musejí být náležitě a bezpečně upevněné tak, aby nemohlo dojít k jejich nežádoucímu (nechtěnému) pohybu.
Zaměstnavatel musí před uvedení pracoviště do provozu vymezit zaměstnanci pracovní místo.
Pokud jde o stálé pracovní místo, kde je zaměstnanec nucen stát po celou směnu nebo její větší část, je ideální toto místo vybavit tzv. proti únavovou rohoží. Ta poskytne nejen pohodlí, ale také omezí negativní dopady práce ve stoje na zdraví zaměstnance.
K vymezení pracoviště se mohou také skvěle hodit tzv. sloupky se zahrazovací páskou. Sloupky obsahují namotanou bezpečnostní pásku. Tu lze snadno rozmotat na požadovanou délku a upevnit pomocí magnetu. Díky těmto sloupkům lze velmi rychle a efektivně vymezit např. prostory se zákazem vstupu nebo nebezpečné zóny pracoviště. V případě nutnosti vstupu, např. obsluhy či údržby zařízení, mohou být pásky snadno smotány zpět do sloupku.
K dostání jsou navíc v několika barvách a interním systémem může být nastaveno, co jaká barva znamená.
Nutné je rovněž stanovit opatření k ochraně zdraví pro pracoviště, na kterých jsou používány nebezpečné chemické látky a směsi.
Zaměstnavatel při uvádění pracoviště do provozu musí rovněž pamatovat na mimořádné události a opatření proti jejich negativnímu působení. Musejí být zejména stanovena opatření pro zdolávání mimořádných událostí a pravidla pro chování zaměstnanců k zajištění bezpečné evakuace osob, případně zvířat, podle zvláštních právních předpisů (zákon o požární ochraně).
Zaměstnavatel musí zajistit zabezpečení pracoviště proti vstupu nepovolaných osob, a to i v mimopracovní době.
Zaměstnavatel při plnění zákonné povinnosti dále zajistí:
Máte-li k výše uvedeným povinnostem dotazy, můžete využít naši odbornou BOZP a PO poradnu.