Dnes si krátce řekneme něco k Dohodě ADR, tedy Evropské dohodě o mezinárodní silniční přepravě nebezpečných věcí z pohledu podniků, které se potřebují zásobovat a neví z jakého konce uchopit jejich vztah k tomuto předpisu.
Nejdříve si však musíme říct, co to jsou nebezpečné věci a jak je poznáme. Abychom citovali…zzzzZzZZZZz…. Vy dva, kteří chcete přesnou definici nebezpečných věcí podle Dohody ADR, odkážu Vás na stranu 32 dole (Sdělení MZVČR č. 23/2019 Sb. m. s.). Tam ji najdete. Vy ostatní snad přijmete, že nebezpečné věci často úzce kopírují nebezpečnost podle nařízení CLP a poznáme je tak, že budou podle Dohody ADR klasifikovány někým jiným jako nebezpečné. Například v oddílu 14 bezpečnostního listu najdeme dost informací. Většinou. Přestože někdy nejsou přesné. A někdy úplně chybí. Ale tento článek není ani o mém rantu na téma kvality bezpečnostních listů, ani není jeho cílem vysvětlit přesný způsob klasifikace nebezpečných věcí.
Rád bych ale uvedl příklady některých nebezpečných věcí, které se velmi často ve firmách vykytují. Například o těch tento článek skutečně je:
Ale oleje ne. Ani AdBlue. Alespoň jsem žádný takový mazací olej ještě neviděl a rád si od Vás nechám pootevřít obzory. Pozor na rozdíly klasifikace podle zákona o požární ochraně, CLP a Dohodu ADR. Vyznat se v tom je někdy dost zábavné.
Jak už asi pomalu předpokládáte, článek nevznikl za účelem toho, aby Vás informoval, že se Vás nic z toho netýká. Takže pokud se Vám nepodaří vyjmout některou z nebezpečných věcí z platnosti Dohody ADR, pak je třeba dodržet její ustanovení. A vzhledem k tomu, že provádíme vlastní zásobování podniku, tak můžeme rovnou vyškrtnout článek 1.1.3.1.(c) (strana 16 pro zvědavé), který byla naše největší šance na úplné vynětí z Dohody ADR – nepředpokládám, že by tohle četly soukromé osoby, které se chystají převážet za účelem vlastní spotřeby. Pak už nám jenom zbývají částečná vynětí pro omezené a podlimitní množství. (Poznámka autora: ne vždy nám zůstanou jen tyto možnosti, ale buď jsou příliš specifické, není na ně prostor nebo obojí).
Rád bych však, s ohledem k tomu, kde tento článek budete číst, zmínil i rizika pro případ, že se Vám skutečně podaří z Dohody ADR konkrétní přepravu vyjmout. Pamatujte na to, že nebezpečí Vámi převážených věcí nezmizí tím, že je vyjmete z působení Dohody ADR. Pouze požadavek na dodržení Dohody ADR. Na to pamatujte až chytnete řidiče, jak převáží tyhle látky nezabezpečené podle příslušných (zákonem vyžadovaných) norem jako ČSN EN 12195-1. Protože riziko je vyšší přítomností i malého množství nebezpečných věcí. A to pro všechny zúčastněné: Vás, případné zasahující jednotky, ostatní účastníky provozu, kteří by Vám chtěli pomoci nebo životní prostředí.
Podlimitní množství je celkové množství nebezpečných věcí na dopravní jednotce (ne vozidle, pozor!) než hodnoty uvedené v článku 1.1.3.6., tedy méně než 1000j pro přepravní kategorii 3, 333j pro kategorii 2 a 20 pro kategorii 1. (pozn. Autora: Zase jich existuje více a je to komplikovanější, ale prostor! Strana 18).
Když jedete v „podlimitu“, potřebujete: Správně a řádně označit nebezpečné věci, dodržet požadavky na manipulaci, zajištění, nakládku a vykládku, více informací naleznete na blogu společnosti TST Saqia s.r.o.
Je to nejpodobnější přepravě v běžném režimu, ale v tomto případě nemusíte mít:
Omezené množství je méně v jednom obalu než hodnoty uvedené u každé nebezpečné věci. Většinou 5, 1 a 0,5j. Ale někdy taky 0,12. Zároveň však musejí být zabaleny ještě v jednom vnějším obalu. Celková hmotnost obalu musí být do 30 kg nebo v případě, že se jedná o strečovací fólii 20 kg. Poznáte je podle diamantíku s černým vrchním a spodním rohem (Google „omezené množství ADR“ a vyskočí na vás fotka). Dejte si pozor! Pro aplikaci výjimky pro omezené množství je třeba dodržet obě podmínky a oba obaly! Vyjmutím z vnějšího obalu zamezujete použití této výjimky a přecházíte zpátky do podlimitu nebo běžného režimu se všemi podmínkami.
Když jedete ve vynětí, potřebujete (pozor, řešíme menší množství): Opět správně a řádně klasifikovat a označit – i když v tomto případě černobílým diamantíkem. Avšak už nepotřebujete ani PHP nebo přepravní doklad. Pozor, stále je nutno osobu proškolit jako osobu podílející se na přepravě nebezpečných věcí – třeba aby věděli, jak s tím zacházet a jak to převážet. Zase jsem tomu u nás na webu věnoval článek, tak se kdyžtak stavte. Hasící přístroj sice podle Dohody ADR potřeba není, ale něco jiného Vám řekne selský rozum.
Tu otázku jsem dostal dneska a jsem jí stále trošku plný. Záleží, jak ho postavíte a kým bude školené, ale 99,9 % těchto školení stačit nebude. Je třeba řidiče (a mimochodem i ostatní personál v systému, například příslušné skladníky) vyškolit jako osoby podílející se na přepravě nebezpečných věcí podle kapitoly 1.3 Dohody ADR. To vyžaduje seznámení s předpisem a vysvětlení také problematiky nastíněné výše. A bylo by fajn, kdyby to dělal DGSA.
A nakonec, třeba myslet na běžný režim. Ten je taková kombinace všeho výše, a ještě něco navíc. Ale při odesílání, přepravě i příjmu nebezpečných věcí v běžném režimu musíte ustanovit odborně způsobilého poradce (§23, 111/1994 Sb.).