Povinnost ze zákona

Vzorek zimních pneumatik

V období od 1. listopadu do 31. března, pokud

  • se na pozemní komunikaci nachází souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza, nebo
  • lze vzhledem k povětrnostním podmínkám předpokládat, že se na pozemní komunikaci během jízdy může vyskytovat souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza,

lze užít motorové vozidlo kategorie M nebo N k jízdě v provozu na pozemních komunikacích pouze za podmínky použití zimních pneumatik, a to u motorových vozidel s maximální přípustnou hmotností nepřevyšující 3500 kg na všech kolech a u motorových vozidel s maximální přípustnou hmotností převyšující 3500 kg na všech kolech hnacích náprav s trvalým přenosem hnací síly. Zimní pneumatiky podle věty prvé musí mít hloubku dezénu hlavních dezénových drážek nebo zářezů nejméně 4 mm a u motorových vozidel o maximální přípustné hmotnosti převyšující 3500 kg nejméně 6 mm.

Výše uvedené ustanovení se nepoužije pro náhradní pneumatiku použitou v případě nouzového dojetí.

Viz § 40a, zákona č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích.

Jak to může vypadat v zimě na letních?

Jak si tuto povinnost vyložit?

Pokud například pojedete 10. prosince a bude teplý den, + 5°C, suchá vozovka, žádné známky sněhu a obloha bez mráčku, rozhodně můžete legálně jet na letních pneumatikách. Vyvstávají ale tři základní problémy a rizika.

Riziko první – změny během času

Zejména při delších jízdách se zkrátka může stát, že vám cestou začne sněžit, pršet, mrznout a tím se začne vytvářet souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza. Potká-li vás taková situace mezi 1. listopadem a 31. březnem na letních pneumatikách, tak budete muset odstavit vozidlo. V opačném případě riskujete nejen tučnou pokutu, ale zejména životy a zdraví osob, včetně toho vašeho.

Riziko druhé – změny během trasy

To, že u vás je teplo, sucho a svítí slunce ještě neznamená, že je tomu tak i všude po vaší trase nebo v cíli cesty. Zejména, chystáte-li se projíždět nějakou vrchovinou či horami, riziko se rapidně zvyšuje. Snadno se tak rychle můžete dostat do situace, viz popis výše.

Riziko třetí – nemilé překvapení

Krásný prosince, nač přezouvat. V klidu, v suchu si jezdíte na letních pneumatikách. Jednoho rána se však probudíte a zjistíte, že napadl sníh nebo namrzlo. V takovém případě nesmíte na letních pneumatikách vyjet a nesmíte dojet ani do pneuservisu na přezutí.

Délka brzdné dráhy u letních a zimních pneumatik

Co ještě ovlivňuje brzdnou dráhu?

Brzdnou dráhu ovlivňuje spousta faktorů. Nejen, zda máte na vozidle letní či zimní pneumatiky. Tím hlavním faktorem, je rychlost jízdy. Čím rychleji jedete, tím bude brzdná dráha delší. Pokud tedy jedete na sněhu, ledu nebo namrzlé vozovce, myslete na to. Nemusíte vždy jet maximální povolenou rychlostí nebo dokonce rychleji!

Rychlost jízdy musí řidič přizpůsobit zejména:

  • svým schopnostem,
  • vlastnostem vozidla a nákladu,
  • předpokládanému stavebnímu a dopravně technickému stavu pozemní komunikace, její kategorii a třídě,
  • povětrnostním podmínkám a
  • jiným okolnostem,

které je možno předvídat.

Řidič smí jet jen takovou rychlostí, aby byl schopen zastavit vozidlo na vzdálenost, na kterou má rozhled.

Mezi další nezanedbatelné faktory, které ovlivňují délku brzdné dráhy vozidla, patří tlak v pneumatikách. Vždy si hlídejte, abyste měli kola správně nahuštěná.

Nezanedbatelným faktorem je samozřejmě také stav pneumatik. Při rychlosti 90 km/hod může být brzdná dráha u zimní pneumatiky s hloubkou dezénu 4 mm až o třetinu delší, než u nové pneumatiky, s hloubkou dezénu 8 mm. U nadměrně sjeté zimní pneumatiky, pod 4 mm, může být brzdná dráha v některých případech oproti nové pneumatice dokonce až dvojnásobná!

Na obrázku níže je patrné jemné lamelování bloků zimních pneumatik, které dodává pneumatice pozitivní vlastnosti při jízdě na sněhu a ledu, ale naopak horší vlastnosti při jízdě na horkém suchém asfaltu.

Závěr a rozuzlení?

V zimně na vozidlo rozhodně patří zimní pneumatiky. Abyste se vyhnuli problémům, je vhodné mít vozidlo přezuto již od 1. listopadu a na letní se vracet nejdříve 31. března.

V létě naopak mohou být zimní pneumatiky na škodu. Nejen, co se týče horší brzdné dráhy, ale také celkové ovladatelnosti vozidla, hlučnosti vozidla, spotřebě vozidla. Navíc se zimní pneumatiky v létě více opotřebovávají.

Alternativním řešením jsou celoroční pneumatiky. Slovenský autožurnál provedl zajímavý test, kdy porovnal celoroční a zimní pneumatiky. Výsledkem je, že celoroční pneumatiky se rozhodně nemají za co stydět. Podívejte se sami na video:

Jezděte bezpečně. Včas přezouvejte a pravidelně si hlídejte technický stav vašich pneumatik!

Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Vložené zpětné vazby
Zobrazit všechny komentáře