Brněnský městský soud dnes rozhodl o případu tragické dopravní nehody, kdy řidička přejela a smrtelně zranila devatenáctiměsíční holčičku na odrážedle. Soud rozhodl o vině řidičky a z tohoto rozhodnutí může vzejít poměrně významný precedent.
V úvodu článku bych rád podotknul, že došlo k nesmírné tragédii. Cílem článku není, klonit se k některé ze stran či dokonce někoho vinit. Toto je čistě na soudech. V rámci článku také nebude brána v úvahu role matky a její případný vliv na vzniku dopravní nehody. Článek pouze vychází z rozhodnutí soudu, které je velmi zajímavé, možná překvapivé a může být do budoucna velmi významné.
Maminka hlídala svou devatenácti měsíční dceru venku na ulici. Maminka se na chvíli od dcery otočila, aby otevřela garáž. Holčička v tu chvíli nasedla na odrážedlo, které na ulici ponechalo jiné dítě a rozjela se do vzdálenosti přibližně 25 m. Zastavila se u retardéru, na pozemní komunikaci. V tu chvíli do ulice vjížděla řidička a holčičku přejela. Řidička jela pomalu, v robustním SUV. Dle soudního znale, byl mrtvý úhel řidičky v prostoru před autem neuvěřitelných 9 m.
Soud rozhodl o vině řidičky SUV. Uložil jí roční trest s odkladem na 18 měsíců a roční zákaz řízení. Matka je dle soudu nevinná.
Žalobkyně uvedla: “Řidička řídila vůz, ačkoli s ohledem na konstrukci auta a svou tělesnou konstituci neměla z vozidla řádný výhled. Nelze akceptovat, že jede, kam nevidí.“
Soudní znalec uvedl: “Když přijížděla, viděla na vozovce děti. Musela proto jet tak, aby stále viděla na cestu před sebou. Požadovat to po řidičích takových vozidel je obtížné, ale spravedlivé. Neviděla devět metrů před auto. To je, jako kdyby řídila kombajn.”
Může to znamenat jediné! Že si řidič musí volit vozidlo, které bude v provoze na pozemních komunikacích řídit, nejen dle barvy, ceny, jízdních vlastností apod., ale také dle výhledu z vozidla, který musí být dostatečný a zajistit bezpečnou jízdu. V praxi to může znamenat, že zejména lidé menšího vzrůstu nebudou moci řídit velká SUV nebo budou nuceni využívat individuální úpravy či doplňky, např. v podobě “podsedáků.”
Čelem by se k této problematice měli postavit také výrobci vozidel a buď vyráběná vozidla vybavit takovými systémy, aby mrtvý úhel jakéhokoliv řidiče minimalizovali na přijatelnou mez (Co to však je přijatelná mez?), např. lépe polohovatelnou sedačkou nebo více verzemi sedačky, dle výšky řidiče, popř. doplňkovými systémy, jako je např. kamerový systém nebo antikolizní systémy nebo zkrátka vydali jasné upozornění a požadavky na minimální fyzické parametry řidiče.
Dle zákona č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích v účinném znění, je dětská autosedačka zařízení schválené podle zvláštního právního předpisu, určené k zajištění bezpečnosti přepravovaných dětí, jejichž tělesná hmotnost nepřevyšuje 36 kg a tělesná výška nepřevyšuje 150 cm.
Tj. toto ustanovení se nevztahuje na dospělé osoby, byť by měřili méně, než 150 cm.
Je tedy nutné si uvědomit, že dnes je jediným omezením při výběru vozidla skupina řidičského oprávnění. Pokud máte řidičské oprávnění skupiny B, pak můžete řídit, mimo jiné, motorové vozidlo do 3,5 t s devíti místi k sezení včetně řidiče. Tedy bez ohledu na jeho rozměry a typ. I kdybyste měřili 149 cm a vážili 35 kg, s řidičským průkazem skupiny B můžete legálně řídit velké SUV.
Jediné omezení, které v tomto směru zákon klade, plyne z písm. a), § 4, cituji:
“Při účasti na provozu na pozemních komunikacích je každý povinen chovat se ohleduplně a ukázněně, aby svým jednáním neohrožoval život, zdraví nebo majetek jiných osob ani svůj vlastní, aby nepoškozoval životní prostředí ani neohrožoval život zvířat, své chování je povinen přizpůsobit zejména stavebnímu a dopravně technickému stavu pozemní komunikace, povětrnostním podmínkám, situaci v provozu na pozemních komunikacích, svým schopnostem a svému zdravotnímu stavu.”
Své schopnosti řízení konkrétního vozidla by tedy každý řidič před jízdou měl dobře zvážit, nově, rozhodně i s ohledem na velikost případných mrtvých úhlů! Rozhodně také nebude na škodu tento případ uvést při školení řidičů.