Moderní manipulační motorové vysokozdvižné vozíky jsou vybaveny bezpečnostními pásy, podobně, jako je tomu u motorových vozidel. Přesto je používá jen malé procento řidičů (oblsuhy) vozíků. Proč? Možná proto, že si neuvědomují nebo nepřipouštějí riziko. Možná tak trochu z lenosti, jelikož je obsluha vozíku často spojená s neustálým nastupováním a vystupováním. A možná také s ohledem na přílišný tlak vedení. Je ale vůbec povinností řidiče, aby se při obsluze vozíku připoutal?
Právní předpisy na tuto otázku nedávají jednoznačnou odpověď.
Existuje několik právních předpisů a technických norem, specifikujících, které vozíky musejí být bezpečnostními pásy, přesněji řečeno zádržným systémem, vybaveny.
Jde zejména o následující předpisy:
V praxi potom existují tři případy, kdy pro řidiče vozíku platí povinnost připoutat se.
Pokud je vozík provozován na pozemních komunikacích, musí být k tomuto uzpůsoben (vyroben), resp. mít osvědčení o technické způsobilosti. Takový vozík musí mít rovněž zádržný systém – bezpečnostní pásy a pro řidiče vozíku při pohybu po pozemních komunikacích v tomto ohledu platí stejné povinnosti, jako pro řidiče např. osobního motorového vozidla.
Povinnost připoutat se zde plyne z ustanovení písm. a), odst. (1), § 6, zákona č. 361/2000 Sb.
Tento zákon však platí pouze pro pozemní komunikace, kterými jsou:
a nelze jej tedy vztahovat a vymáhat např. na vnitřních objektových komunikacích.
Výrobce má vždy hlavní slovo. Zaměstnavatel musí zajistit, aby zaměstnanci pokyny výrobce respektovali. Zaměstnanci tedy musejí být řádně seznámeni s návodem k obsluze vozíků a pokud z tohoto návodu vyplývá povinnost poutat se, je závazná jak pro zaměstnance, tak i pro zaměstnavatele (musí ji vyžadovat a kontrolovat její dodržování)!
Plyne tak dle ustanovení písm. a), odst. (1), § 3, nařízení vlády č. 378/2001 Sb., úz a písm. c), odst. (4), § 106, Zákoníku práce, úz.
Nutno podotknout, že tuto povinnost dnes stanoví prakticky všichni výrobci u všech běžných vysokozdvižných manipulačních vozíků!
Pokud není vozík provozován na pozemních komunikacích a povinnost připoutat se řidiči nestanoví ani výrobce vozíku, může o povinnosti rozhodnout přímo zaměstnavatel na základě vyhodnocení rizika. Takovou povinnost by měl uvést v interní dokumentaci, např. místním provozním bezpečnostním předpise pro provoz dopravních prostředků a seznámit s ní prokazatelně řidiče. Vedoucí zaměstnanec však může zaměstnanci povinnost připoutat se, stanovit např. formou udělení ústního bezpečnostního pokynu.
Pokud se řidič připoutá, značně tím sníží riziko vzniku úrazu při převrácení vozíku, ale nejen při něm. K vážným úrazům může dojít i při nárazu vozíku do překážky, nárazu jiného dopravního prostředku do vozíku nebo po naklopení se vozíku dopředu a následném dopadu zpět na kola, což může v určitých případech vyvolat vymrštění řidiče nahoru, hlavou proti rámu (viz toto video).
Rizika při všech těchto zmíněných negativních událostech pomáhá zmírnit také bezpečnostní přilba.
ANO! Ve vozíku rozhodně pouze připoutaný a s nasazenou, řádně upevněnou bezpečnostní přilbou. Výjimkou mohou být speciální vozíky, kde by připoutání se zvyšovalo riziko. Na toto by však musí výrobce upozornit v návodu!
Zejména zvýšené opatrnosti dbejte při mimořádných činnostech a manipulaci neobvyklých, zvláště rozměrných či hmotných břemenech.