Mladík na svém horském kole jel po silnici, přestože souběžně s ní vedla stezka pro chodce a cyklisty, za což, mimo jiné, dostal od policie pokutu. Mladík se však nevzdal bez boje a celý případ skončil před Nejvyšším správním soudem, který 21.12.2023 rozhodl!
Nejvyšší správní soud, dále jen NSS, došel ke zcela logickému závěru, že cyklisté jsou plnohodnotnými účastníky provozu na pozemních komunikacích a jako takovým jim náleží veškerá práva a povinnosti.
NSS také jasně konstatoval, že § 57, zákona č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích, jak si někteří motoristé často chybně vykládají, nezakazuje cyklistům užívat pozemní komunikaci.
Zákaz je platný jen v případě, kdy je pozemní komunikace osazena dopravní značkou: “Zákaz vjezdu cyklistů.” Dále také v jiných, zákonem stanovených případech, např. silnice pro motorová vozidla, dálnice.
NSS také jasně vyzdvihl potřebu chránit cyklisty, jakožto snadno zranitelné účastníky provozu na pozemních komunikacích. Zde NSS jasně dodal, že této ochrany musí být dosaženo primárně vzájemnou ohleduplností řidičů i cyklistů a především pak, bezpečným počínáním si řidičů motorových vozidel při předjíždění cyklistů a respektování stanoveného povinného bezpečného odstupu.
V neposlední řadě NSS zmínil, že i užití stezky pro chodce a cyklisty, dělené, je spojené s nemalými riziky, zejména v případech, kdy se na stezce vyskytuje vyšší počet chodců a nyní cituji:
„I z tohoto důvodu je rozumné, aby cyklista měl možnost volby podle konkrétních místních podmínek, stavu komunikace, frekvence provozu, rychlosti jízdy apod., zda použije stezku pro chodce a cyklisty, nebo pozemní komunikaci spolu s dalšími řidiči.“
Rozhodnutí je tak dalším signálem pro ty řidiče motorových vozidel, kteří se stále nedokázali smířit s tím, že pozemní komunikace nepatří jen jim, ale že patří všem účastníkům rovným dílem, tedy včetně cyklistů. Jízdu je třeba přizpůsobit tak, aby bezpečnost všech účastníků nebyla ohrožena.
Zdroj: NSS
Celé rozhodnutí NSS sp. zn. 4 As 102/2023.